Var kan man läsa svenska utomlands?

13 jul 2020
Min dotter ska söka till gymnasium i Sverige 1:a år 2021. Vi bor i Grekland och hon är väldigt duktig på svenska . Var kan vi göra något test för att hon ska få behörighet i svenska åk 9 ?
Swedex,B1,B2, är det något som räknas eller finns något annat prov?
Vi har inte pengar att gå någon kurs som kostar flera tusen utan studerar själva samt att hon går kompletterande svensk undervisning i svenska föreningen här på Kreta.
Tacksam för svar

20 jul 2020

Ni kan kontakta Sofia distans och fråga om hon kan göra svenskan hon behöver där. Annars kan man göra prövningar i kommunen man bor i när man flyttat till Sverige.

Swedex är ett fristående test i svenska som du till exempel använda om du söker jobb i Sverige. Så det är inte rätt test för gymnasiet. Man behöver grundskola svenska för att vara behörig till gymnasiet.