Vad ska jag göra om jag har för låga gymnasiebetyg?

12 jul 2020
Jag sitter på utredning för adhd och har med stora sannolika skäl råkat ut för den sjukdomen. Eftersom adhd är något man får när man är ung så har det även påverkat mina studier, vilket det märks på både mina gymnasiebetyg/grundskolebetyg men även mina frånvarande timmar.

I 3an försökte jag plugga hårt och enligt mig och vissa lärare så nådde jag betydligt bättre resultat. Men det slutar inte där.
Eftersom man sätter ihop betyg från alla tre åren så räcker det inte med att jag har gjort bra ifrån mig under sista året på gymnasiet.

Jag har i dagsläget väldigt låga betyg.

Eftersom jag nu vill byta riktning från IT design och komma in på socionomprogrammet så behöver jag höja många meriter.

Då jag har läst IT Design så är hälften utav ämnena teknik och estetiska ämnen som i sin tur betyder att jag inte kan göra prövning på, på komvux, då dom inte finns för prövning. Då återstår vissa allmänna ämnen vilket inte räcker till för att nå den merit jag vill landa på.

Det ska inte behöva vara så orättvist. Jag kämpar och lider tillräckligt och har gjort det i en längre period.

Om jag inte kan göra prövningar på estetiska ämnena på komvux så borde det finnas en annan lösning.

Är det möjligt för mig att antingen gå om första året på gymnasiet eller återmindstånde läsa 1 år av ekonomi inriktning juridik för att komma på rätt bana inför socionomprogrammet?

20 jul 2020

Adhd är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det är inte en sjukdom och det finns mycket som skolan kan hjälpa dig med om du får diagnosen. Så prata med skolan om vad de kan göra för att hjälpa dig.

Prövning kan göras i alla gymnasiekurser som ingår i elevens individuella studieplan, och som det sätts betyg i. Det är den kommunala vuxenutbildningen i kommunen som beslutar om de har lärare som kan genomföra prövning i kursen. Om man fått nej i en kommun kan man uppsöka en annan kommun och begära prövning där. Så det finns chans att du kan skriva prövningar i de kurser du vill.

En annan lösning är att skriva högskoleprovet och komma in genom det. Om du vill byta program kan du prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan om det. Du kanske även kan gå kvar om du väljer till några kurser. Så ta upp det med skolan så får du hjälp att se till att du får behörigheten du behöver.