👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur ska jag välja gymnasieprogram?

12 jul 2020
Hej! Jag har några frågor om gymnasiet. Jag kan inte bestämma mig om jag ska gå samhäll eller ekonomi. Helst vill jag gå ekonomi men det finns ingen linje på den skolan som jag vill gå. Jag vill kanske gå Samhällsvetenskap men jag är inte intresserad av politik eller juridik eller olika samhällsfrågor.. Utan jag vill mest gå det för alla andra vill det och jag vill ju såklart gå med dom på den skolan som inte har ekonomi. Det känns inte som jag passar in på den andra skolan som jag lär gå om jag väljer ekonomi. Hur ska jag göra?

18 jul 2020

Vad bra att du funderar på vad du ska välja!

Det finns inget rätt sätt att välja gymnasieprogram så du måste helt enkelt välja efter dina egna skäl. Man kan välja efter intresse, efter vilken behörighet man vill ha till vidare studier eller vilket annat skäl som helst. Fundera på vad du välja och varför och diskutera det gärna med din studie-och yrkesvägledare i skolan. Om du vill ha lite inspiration genom att göra ett test så finns det ett här: https://www.gymnasium.se/gymnasieval.