Hur fungerar sen antagning till gymnasiet?

10 jul 2020

Jag har blivit antagen till ett Gymnasium , Naturvetenskap och tackade JA för att säkra min plats.
Samtidigt vill jag byta till någon annan skola eftersom meritpoäng är högre i dessa gymnasier och jag har tillräckligt med poäng för att komma in i en av dessa tre gymnasier.

Via mejl har jag kontaktat Gymnasieantagningen och har fått en blankett ”sent ändringsvall” där man ska fylla i gymnasier och rangordnar dem. Ansökan kommer att tas i tur och ordning oberoende av meritpoäng.

Frågar är: Kommer jag att behålla min plats fall det finns inga plaster i en av dessa tre gymnasier?

Vill inte skicka blankett ”sent ändringsval” innan jag är säkert på att inte förlora platsen på gymnasium där jag blev antagen

Jag har skrivit till Gymnasieantagningen och frågat om det men fick inget svar (de har förmodligen mycket att göra just nu), har försökt googla men hittar inga svar heller.

Kan Ni hjälpa med detta?

Tack i förhand med hjälpen
Vänliga hälsningar
Lydia

12 jul 2020

Hej Lydia,

Om du vill ändra din ansökan och göra sent omval/ sent ändringsval är det bra att du först och främst tittar på ditt antagningskanslis hemsida för att se vad som gäller i din kommun, vilka regler det finns kring det sena valet, hur du ska gå tillväga och hur du ska lämna in den nya ansökan. Vanligast är det så att alla nya val som ersätter eller hamnar högre upp än ditt nuvarande första val, alltså ett nytt första val, prövas som sen. Det betyder att du endast kan erbjudas en plats om det finns lediga platser, de elever som sökte vid de första tillfällena erbjuds platser först. Samma sak gäller om du lägger till nya val eller flyttar tidigare val högre upp.

Dina meritpoäng kommer inte att spela någon roll om de program du vill byta till redan är fulla av de som har sökt i tid. Så gör inte ändringen förrän du vet hur det påverkar det alternativ som du har kommit in på.