Vad krävs för Läkarprogrammet?

10 jul 2020
Hej!

Jag är undersköterska och är 20år. Mitt dröm är att bli läkare. Jag har behörigheten till sjuksköterska som jag tänkte studera vidare eftersom det är många som säger att man mÅste ha A på alla ämnen om man vill studera till läkare. Är det sant?måste det vara så? Jag har inte A betygen på alla ämnen men kan läsa komvux för att få betyg på de ämnen man mÅste vara behörig till läkare som är fysik2, kemi2, biologi2 Och matte4. Vilken jag ska forsätta jag vet inte, läkare eller sjuksköterska. Min viktigaste fråga är om det är sant att det är höga krav att studera läkare I sverige eller Finns det lätare väg att ta. Och varför är det så höga krav?

12 jul 2020

Ja, det stämmer att det är svårt att komma in på Läkarprogrammet. Det beror på att det är så många som söker programmet. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Du kan läsa in de betyg du saknar på Komvux och du kan också läsa upp dina betyg där genom prövningar. Ett annat sätt att komma in är att göra högskoleprovet och få ett högt resultat på det.