Vad är åldersgränsen till gymnasiet?

10 jul 2020
Hej.

jag hade en fråga om gymnasium åldersgränns, just nu är jag 18 år och jag ska fylla 19, den 11 november den här året alltså 2020.

I den kommande höstterminen ska jag börja i ISMG
Min lära sa att jag kan inte söka till Gymnasiet nästa år för jag ska fylla 19 år och det är försent.

Frågan jag hade va att jag ommer fylla år 19 den 11 nomvember den året, 2020.
Så den här året när jag har fyllt 19 kommer jag studera och året kommer ta slut i juni, occh fortfarande jag är 19 år, kan jag söka då till gymanasiet med min ålder 19, och när jag kommer i gymnasiet och jag är 19, skolan kommer börja i augusti och jag är fortfarande 19 år, kommer fylla 19 i november när skolan har redan varit öppet i mer än två månader, september, october, 11 november fyller jag 19 år , kan det där hända.

Jag vet att jag skriv jävligt mycket, ursäkta mig,

Skulle vara taksam om jag fyck ett svar innan sklan startar, tackar.

Med Vänliga Häslningar

12 jul 2020

Man kan vanligtvis börja på gymnasiet senast det första kalenderhalvår man fyller 20, ofta gäller det då att man söker och börjar när man är 19 år gammal. Är man över 20 kan man istället vända sig till Vuxenutbildning eller Komvux. Men samma regler gäller inte om man är asylsökande. För att kunna tas in på ett gymnasieprogram, som asylsökande, får du inte ha fyllt 18 år vid skolstart utan högst vara 17 år.

Oavsett vad som gäller för dig så kan du alltid gå Komvux om det blir för sent att komma in på gymnasiet.