Hur räknas modersmål i gymnasiebetyget?

09 jul 2020
Hej!
Nästa höst kommer att börja 1an i gymnasiet och jag undrar om mordenaspråk kurset är lika värd som mordersmål kurset eller man får bara meritpoäng från mordenaspråk kurset. Jag ajälv har inte läst mordenaspråk i grundskolan, där var modersmålet som en ersättning om det gick dåligt i ett annat ämne. Så jag undrar om man kan få meritpoäng från modersmål kurserna om man bara läser modersmål och inte tillägg på mordernaspråk.

12 jul 2020

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon meritpoäng. Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Men i övriga fall ges ingen poäng alls för modersmål.