Ska jag tacka ja till gymnasieplatsen?

04 jul 2020
Hej! jag undrar om jag ska svara ja och bli intagen i mitt IM men stå som en reserv i det finns (100 platser totalt) jag ligger även 1:a på ett riktigt linje jag kan som en reserv så undrar om det bästa är att jag svarar på mitt IM ja men som en reserv sen ser jag vad som händer med det jag ligger 1:a på som reserv och jag komma in i det ist.

06 jul 2020

Jag är osäker på vad du menar men generellt så funkar det så att om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då. Du kan bara komma in på ett av de val du gjort. Det rekommenderas att man alltid tackar ja till den plats man fått, annars riskerar man bli utan gymnasieplats.