Sök utbildning 👉

Vad kan jag bli efter Samhällsvetenskapsprogrammet?

04 jul 2020
Hej, jag är en tjej som ska börja 9an nu i höst. Jag vill läsa kriminologi eller juridik efter gymnasiet. I gymnasiet har jag tänkt välja samhällsvetenskap inrikting beteendevetenskap. Kommer jag kunna gå det programmet om jag senare vill läsa till kriminolog eller jurist? Tack i förhand!

06 jul 2020

Vad bra att du funderar på vad du vill göra efter gymnasiet! Behörighetskraven för att läsa kriminologi på högskola är grundläggande behörighet, Matte 2 och Samhällskunskap 1b. Det får du frånSamhällsvetenskapsprogrammet(alla inriktningar), så du behöver inte gå en speciell inriktning.

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.