Kan jag byta gymnasieprogram?

03 jul 2020
Hej jag ska börja första året på gymnasiet efter sommaren. När jag valde linje så valde jag först ekonomi men sen bytte jag till natur men var fortfarande osäker. Antagningsbeskedet kom för någon dag sedan och jag kom in på natur men nu vill jag byta till ekonomi för jag känner att jag inte kommer passa in på naturlinjen och att det kommer vara för svårt. Min syster bytte från natur till samhällsvetenskap med inriktning beteende efter ett år och hon sa att hon inte gillade NO men också att det var alldeles för komplicerade saker. Så jag undrar om de finns en chans att jag kommer kunna byta till ekonomilinjen? Om jag inte kommer in nu, kommer det vara lättare att jag kan byta efter att skolan har börjat?

06 jul 2020

Tyvärr kan du inte ändra efter att omvalet är slut. Med ett sent val hamnar man sist på listan och kan endast erbjudas en plats om det finns lediga platser. Då erbjuds de elever som gjorde sina val under de vanliga perioderna platser först. Så om du vill försöka byta så måste du vänta tills du har börjat gymnasiet. Då kan du gå och prata med din SYV på skolan så får du hjälp.