👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag ändra gymnasievalet?

01 jul 2020
Hej!
Jag har en fråga,om jag vill byta mitt val från teknik till natur och jag är behörig till både,fast mitt första val är teknikprogrammet och mitt andra val är naturprogram .
Frågan är behöver jag att reservera mitt val och tacka ja till teknik eller kan jag bara tacka nej till teknik och väntar tills de har godkänna mig i naturprogram ?

02 jul 2020

Tyvärr kan du inte ändra efter att omvalet är slut. Om du tackar nej till din gymnasieplats kan du bli helt utan gymnasieplats så gör inte det. Så om du vill försöka byta så måste du vänta tills du har börjat gymnasiet. Då kan du gå och prata med din SYV på skolan så får du hjälp.