Hur funkar reservantagningen till gymnasiet?

01 jul 2020
Jag har inte riktigt förstått detta med reservantagning och vad jag kan göra under en sen ansökan. Jag flyttar vilket jag inte viste innan jag kommer behöva åka i nästan 2 timmar för jag flyttar. Vad händer med mina reservantagningar? Hur går det till? Hur länge väntar man? Eller kan ja byta till reserven direkt?

02 jul 2020

I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val.

Här kan du se datumen för reservantagningen i din kommun: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/tidsplan-gymnasievalet-2020-olika-orter-10320.

Det är olika för olika delar av landet när skolorna själva tar över reservantagningen, ibland vid terminsstart och ibland först i september. Men om du inte har kommit in genom reservantagningarna som ditt antagningskansli/gymnasieantagning gör kan du kontakta skolan du vill gå när de tar över reservantagningen.

Vänligen/ Petra,SYV