Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

29 jun 2020
Hej! Jag börja 9:an nu till hösten och ska snart välja gymnasium. Jag är väldigt sugen på att börja på vård och omsorgs programmet (Jag vill vidareutbilda mig till sjuksköterska) men mycket vänner och familj säger att det är en dum idé eftersom det är ett yrkesprogram. Jag gillar skolan, pluggar mycket och får många A:n och B:n. Jag undrar väl helt enkelt om det skulle vara bortkastat att gå vård när meriten på vissa skolor är runt 90 p.

Även hur svåra är kurserna? Jag gillar utmaningar och skulle inte vela sitta uttråkad i tre år med t.e.x jättelätt matte.

30 jun 2020

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Det spelar ingen roll vilket program du väljer så länge du får med dig dessa kurser.

Så du kan titta på kurserna som ingår i de program du är intresserad av och fundera på vilket som intresserar dig mest. Du behöver inte tänka så mycket på antagningspoängen eftersom den visar hur populärt programmet är, inte hur svårt, lätt, bra eller dåligt det är.