Kan jag ändra i gymnasievalet?

26 jun 2020
Hej. Snart får man beskedet om vilket gymnasium samt program man har blivit antagen till. För att vara exakt är det 13 dagar tills dess från att jag skriver. Jag fick nyss för mig att jag inte vill gå juridik utan tydligen vill gå natur sam men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag ringde till gyantagnignen men det gick inte att komma fram. Är det möjligt att ändra sitt val så tätt inpå? Mitt förstahandsval är juridik, därefter natur och då jag undrar om man kan ta bort sitt förstahandsval? Är det möjligt och om inte, hur kan jag annars göra?

26 jun 2020

Tyvärr kan du inte ändra efter att omvalet är slut. Med ett sent val hamnar man sist på listan och kan endast erbjudas en plats om det finns lediga platser. Då erbjuds de elever som gjorde sina val under de vanliga perioderna platser först. Så om du vill försöka byta så måste du vänta tills du har börjat gymnasiet. Då kan du gå och prata med din SYV på skolan så får du hjälp.