Kan jag välja vilket av gymnasiealternativen jag vill gå?

23 jun 2020
Hej!

När jag gjorde mina val fanns det en skola i en stad längre bort som jag mycket gärna ville gå på, men som jag inte skulle ha tid att pendla till varje dag. Jag satte tillslut skolan som fjärdehandsval för att ändå ha med den i min ansökan. Cirka en månad efter den slutgiltiga ansökningen skrev en familjevän att jag kunde bo i en del av hans lägenhet som han tänkte hyra ut, vilket hade gjort att jag kunde gå på den skolan. Om jag inte kommer in på mitt förstahandsval går jag mycket hellre på denna skola än de skolor jag har som andra- och tredjehandsval. Så om jag inte kommer in på mitt förstahandsval, kan jag då tacka nej till mitt andra- och tredjehandsval och få en plats på fjärdehandsvalet?

/Max

25 jun 2020

Hej Max,

Du kan bara komma in på ett av de val du gjort. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.

Så du kan inte tacka nej till ditt andra- och tredjehandsval och få en plats på fjärdehandsvalet. Det kan dock finnas möjlighet att stryka alternativ om du är helt säker på att du kommer in på skolan du vill gå. Du måste då kolla med gymnasieantagningen i din kommun om det är möjligt.