👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste jag kunna simma i gymnasiet?

14 jun 2020
Jag fick F i idrott och hälsa i 9an. Pga att jag ej klara 200m simningen. Men jag har klarar livräddnings kriterierna. Jag undrar om mitt F överförs till mitt gymnasiebetyg. Måste jag då fortsätta med min simningen för att klara 200m. Från vad jag hört är det inget krav för idrott och hälsa 1. Att kunna simma 200m. Jag kan alla simtag men inte exakt den längden. Jag måste ta vilopauser för att klara längden.

15 jun 2020

Nej, ditt F i idrott överför inte till ditt gymnasiebetyg och det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa så som det finns i grundskolan. Så simkunskap är inte ett krav för att få ett godkänt betyg i Idrott och hälsa på gymnasiet.

F i idrott påverkar inte heller din behörighet till gymnasiet.