Vad krävs för att bli mäklare?

09 jun 2020
Hej jag har en fråga ang hur jag ska göra efter gymnasiet. Jag går handels och går grundläggande behörighet men har en plan på att bli mäklare och undrar då om det är möjligt och vad jag behöver gå för högskola eller om jag behöver plugga komvux.

09 jun 2020

Vad kul att du vill bli mäklare! Man kan vara mäklare inom finans (aktiemäklare) eller fastighetsmäklare.

Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

För fastighetsmäklare så är behörigheten till det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Du behöver plugga de kurser du saknar på Komvux.