👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå i sommarskola i gymnasiet?

03 jun 2020
Hej!

jag går första året i gymnasiet, jag fick ett F i kursen företagsekonomi 1 i år, min lärare i kursen sa att jag skulle plugga under sommarlovet för att jag har en prövning till hösten för att lyckas med kursen återigen. Jag tycker att företagsekonomi är jätte svårt och har en del motgångar kring ämnet. Min fråga till er idag, är ifall jag på något sätt kan under skolan gå i någon form av kurs eller utbildning för företagsekonomi 1 under sommarlovet för att klara kursen, ifall detta är möjligt? Jag tänker att jag gör hela kursen på sommarlovet med prov mm, som någon form av komvux eller liknande. Anledningen till varför jag inte vill göra prövningen till hösten är pga att jag vill inte ha gammalt bagage när jag börjar ett nytt år, med nya ämnen och allting nytt och fördjupningar där jag måste lära mig ännu mera.

Tack på förhand.

Mvh,

04 jun 2020

Det går tyvärr inte att läsa på Komvux under gymnasiet. Du kan prata med din skola och fråga om de erbjuder sommarskola där man kan läsa företagsekonomi men troligtvis måste du läsa på egen hand och göra prövningen i höst. Prata då med din lärare i företagsekonomi och be om tips på hur du kan plugga på egen hand. Om du pluggat under sommaren känner du dig troligen väl förberedd inför prövningen och kan ordna det så fort skolan öppnar igen.