Kan jag ändra i gymnasievalet?

01 jun 2020
Hej! Jag gjorde ett omval i maj, där jag ändrade plats på mitt andra, och tredjehandsval. Jag vill fortfarande gå på mitt förstahandsval, men jag tror inte längre att jag kommer komma in där. Därför kommer jag antagligen komma in på mitt andrahandsval, men problemet är att jag inte vill gå där. Därför undrar jag om jag kan byta plats på mina val, även fast det är försent? Jag undrar även vad det innebär och om det är värt att ändra?

01 jun 2020

Tyvärr kan du inte ändra efter att omvalet är slut. Med ett sent val hamnar man sist på listan och kan endast erbjudas en plats om det finns lediga platser. Då erbjuds de elever som gjorde sina val under de vanliga perioderna platser först. I en del kommuner finns det möjlighet att stryka alternativ så du skulle kunna prata med din SYV i skolan och kolla om den möjligheten finns där.