Borde jag byta gymnasieprogram?

31 maj 2020
Hej!
Jag och gick på foto/språk, under ettan i gymnasiet och åkte sedan till USA på ett utbytesår. Jag har under denna tid insett att foto inte är vad jag vill syssla med och att jag hellre vill lära mig mer om kropp och träning. Min fråga är därför om jag skulle kunna byta skola och linje, och slippa gå om ettan?

01 jun 2020

Man behöver inte byta gymnasieprogram för att ändra inriktning på det man vill syssla med efter gymnasiet. Det bästa vore om du kunde läsa på lite om vilka eftergymnasiala utbildningar som finns inom området du är intresserad av. Sedan kan du titta på vad behörighetskraven är för dessa utbildningar och se till att du läser de kurser som behövs (antingen i gymnasiet eller på Komvux efter gymnasiet).

En gymnasieexamen är det som krävs för alla eftergymnasiala utbildningar så se istället gymnasiet som en grundutbildning mer än en yrkesutbildning (om det inte är ett yrkesprogram du vill gå). Gymnasiet består ju inte av så många specialkurser, utan det är i stort sätt samma kurser man läser på alla program och som behöver för att plugga vidare. Men vill du ändå byta program kan du prata med din SYV i skolan om det.

Lycka till! /Petra, SYV