👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten för ett basår?

28 maj 2020
Hej! Jag har en fråga angående ett tekniskt basår. Jag har valt natur och kommer försöka att byta till sam (har ändrat mig) så jag kommer att behöva gå om ettan igen. Jag vill gå ett tekniskt basår efter gymnasiet, men går det om man har gått natur ett år? Då har jag ju läst natur ämnena vilket kan bli överkurs. Eller räknas inte det året i examensbeviset?

29 maj 2020

Kolla alltid behörighetskraven med den högskola där du vill gå basåret men som exempel är behörigheten för Tekniskt basår på KTH:

Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c med betyget E eller Godkänt.

Du har behörigheten oavsett om du går Natur eller Samhällsprogrammet så du behöver inte tänka på det.