👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli jurist med f i matte 2?

27 maj 2020
Hej!
Jag går snart ut 2an på gymnasiet och skulle vilja läsa juridik senare på universitetet. Läste i en tidigare fråga här att man inte måste ha godkänt i matte 2b för att kunna söka juristlinjen, stämmer det fortfarande?

Min andra fråga är ifall man behöver ha godkänt i matte 2b för att få sin gymnasieexamen.?

Och ifall man hart matte 2b i gymnasiet men får underkänt, kan man fortfarande söka juristlinjen utan att behöva gå till exempel komvux för matten? (läste att juristlinjen ofta erbjuder matte 2b kursen)

Tacksam för svar:))

27 maj 2020

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, där matte 1 ingår. Men utöver det krävs ingen mer matte. Matte 2 krävs inte heller för gymnasieexamen. Så det ska inte vara några problem att söka till Juristprogrammet även om du har F i matte 2 så länge det inte drar ner ditt meritvärde för mycket.