Kan man läsa ett nytt språk i gymnasiet?

26 maj 2020
min tanke är att gå ekonomiprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet eftersom jag vill bli fastighetsmäklare och jag tror att programmen hade passat mig som bäst. På https://gymnasieantagningen.storsthlm.se/#! har jag kollat på skolor och då insåg jag att man måste ha språkval. Det kan vara så att jag har missförstått det. Måste man ha språkval sen tidigare i grundskolan för att komma in eller kan man börja med det i gymnasiet som nybörjare? Jag går på extra engelska och blir därför lite orolig. Om man får börja med språkval i gymnasiet får man det anpassat?

Med vänliga hälsningar

27 maj 2020

Du behöver inte ha läst språk i grundskolan för att vara behörig. På Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet läser du alltid moderna språk så när du börjar där (eller ibland redan i ansökningen) ska du välja vilket språk du vill läsa. Du läser språket från början om du inte har läst det förut.