Kan jag bli jurist om jag har låga betyg i matte?

20 maj 2020
Hej jag går på gymnasiet första året på samhällsprogrammet och jag kommer börja beteende nu efter sommaren men jag har fått F i matte 1b. Resten av ämnena går jätte bra så jag undrar om jag kan söka universitet med ett E på matten. Jag ska fixa mitt F innan studenten och jag har börjat tycka om juristprogrammet så jag undrar om man kommer läsa mycket matte där. Jag undrar också om jag har chans att komma in på universitet med så låg betyg i matte?

21 maj 2020

Matematik 1b är viktigt att du klarar av då denna kurs ingår som ett krav på att du ska kunna få ut din gymnasieexamen vilken t.ex. krävs för att du ska kunna söka vidare till högskola/universitet om du är intresserad av det i framtiden.

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, där matte 1 ingår. Men utöver det krävs ingen mer matte.

När man söker till universitetet söker man på sitt snittbetyg och inte på betyg i enskilda ämnen så det gör alltså inget om du har lågt betyg i matte, ifall du har så högt betyg i andra kurser att de väger upp ditt snittbetyg.

På Juristprogrammet så läser man en del saker som har med matte att göra, till exempel skatterätt. Men det är tillräckligt med en grundläggande nivå på dina kunskaper i matte.