👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilka bidrag kan man få för gymnasiestudier?

20 maj 2020
Hej Syv! Min dotter nu 18 år ska studera allmän linje gymnasiekompetens på folkhögskolan till hösten. Hon har aldrig gått gymnasiet efter nian. Min fråga, vad kan hon få för ekonomi under tiden? Samt har jag rätt att söka underhållsstöd under den tiden. Bostadsbidrag??
Vänligen

20 maj 2020

Är du under 20 år och studerar på gymnasiet (eller gymnasiet på folkhögskola) är du berättigad till att få studiehjälp. Studiehjälpen består av tre olika typer av bidrag:

• Studiebidrag

• Inackorderingstillägg

• Extra tillägg

Om du läser på en fristående gymnasieskola eller folkhögskola och måste bo på studieorten, kan du ansöka om inackorderingstillägg från CSN. Du kan läsa mer om studiehjälp här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/studiehjalp-4270.

Underhållsstöd är pengar som du kan ansöka om när du inte lever tillsammans med barnets andra förälder och hen inte betalar underhållsbidrag. Du kan läsa mer om det på Försäkringskassans webbplats.