👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur fungerar en prövning?

18 maj 2020
Hej jag går åk1 natur och skulle vilja byta till sam (i ett annat gymnasium också). Men det gick ganska fel och nu kan jag inte gå sommarskola för att komplettera ämnen som jag inte har gjort. Därför kunde jag tydligen göra en prövning. Men jag förstår inte riktigt vad som sker i en prövning. Är det så att jag endast kan få E eller kan jag få vilket betyg som helst?

19 maj 2020

Prövning innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Du kan få vilket betyg som helst på en prövning, inte bara ett E.

Lycka till med prövningen! /Petra,SYV