Kan jag komma in på Naturvetenskapsprogrammet?

18 maj 2020
Hej!
Jag g[r i sjan och har en super viktig fråga. Det är så att jag har 295. Alltså jag dog för att få så höga bety så möjligt. FÖreställ di nu att jag går i nian och det meripoängen, kan jag då gå in i Natur? eller behöver jag mer poäng? en anna fråga är kan jag bli läkare?
MVH
AREEJ

19 maj 2020

Hej Areej,

Vad bra du är som kämpat med betygen! Alla skolor har olika antagningspoäng, som ändras varje år. Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Välj först kommunen du vill studera i och sök sedan på de skolor du är intresserad av.

Du kan absolut bli läkare om du kämpar för det. Det som krävs är höga betyg  (A i allt) så ibland måste man också läsa upp en del betyg på Komvux och/eller göra högskoleprovet innan man kan komma in.