Hur blir man arkitekt?

17 maj 2020
Hej! Jag går i åk 9 och ska välja sambeteende eftersom jag kan tänka mig bli psykolog i framtiden men samtidigt är jag lite osäker och kan även tänka mig bli arkitekt. Om jag läser sambteende vilka kurser kan jag lägga till för att bli behörig till arkitekt också?

18 maj 2020

Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på!

Behörighetskraven för arkitekt är oftast Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).