👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag har f i matte?

13 maj 2020
Hej! Just nu har jag fått F i matte och det är 4 veckor kvar av årskurs 9. Vi hade ett prov för några dagar sen som jag fick f på och min mattelärare är jätteotydlig med ifall jag har chans att få göra omprov. Jag vill gå resturanglinjen på internationella resturang och hotell gymnasiet men de erbjuder inga introduktionsprogram eller förberedelseprogram. Hur ska jag ta mig tillväga? Vår syv i vår skola är helt otillgänglig och har varit borta ett jättelångt tag. Hur söker jag till ett introduktionsprogrom, om det är det jag nu ska göra? Jag har inte fått någon som helst fakta om hur jag ska göra förutom att jag inte kommer kunna gå inritkiningen i gymnasiet. Min mattelärare berättade dessutom inte förens för mig att jag var underkänd i matte för mindre än en månad sen så jag knappt hade någon tid på mig att plugga inför nya matteprov. Eller ska jag gå ett programförberedande linje? kommer jag behöva gå matte i ett helt år för att kunna bli behörig till gymnasiet? FInns det ingen sommarskola där jag kan plugga upp mitt mattebetyg?

14 maj 2020

Vad tråkigt att det gått dåligt med matten! Det är bara din skola som kan hjälpa dig med det här och om du inte får hjälp av din lärare och SYV får du gå till rektorn. Du kan diskutera med din rektor om när du kan göra en prövning (man har rätt att göra prövningar i de kurser man är underkänd i). Och du kan även diskutera möjligheten att gå i sommarskola om du inte skulle klara prövningen eller omprovet.

Det är en bra idé att lägga till ett Introduktionsprogram i din gymnasieansökan för säkerhets skull. Du lägger det då i botten av din ansökan (längst ner i rangordningen). Du behöver dock din SYV eller rektors hjälp eftersom de behöver hjälpa dig med vilket Introduktionsprogram du ska söka till och skriva vissa bilagor som ska skickas till antagningen.