Sök utbildning 👉

Vad händer om jag får f i gymnasiet?

11 maj 2020
Jag går första året i gymnasiet och går i Estetiska Programmet, inriktning Media, Jag har just nu matte 1B och är tyvärr ganska säker på att jag kommer få F eftersom att jag inte ligger så bra till i kursen, min fråga är att jag undrar om jag ändå kommer ha chansen näsa år att plugga upp mitt betyg i matte utan att behöva gå om 1an eller så? Hur fungerar det om man får F i matte i 1an, eftersom att detta är den ända året jag har matte på.

12 maj 2020

Om du som elev känner att du har mycket svårt att följa undervisningen i gymnasieskolan och bli godkänd i dina kurser bör du kontakta någon på skolan. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning.

Det är rektorn som har rätt att besluta om du får läsa om ett ämne som du inte blivit godkänd i. Vid särskilda skäl kan du få läsa om ämnet en tredje gång för att bli godkänd. Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret. Om man bara har F i ett ämne går man dock inte om en hel årskurs, utan troligare är att du får gå om bara den kursen.