Sök utbildning 👉

Inom vilka yrken får man hjälpa ungdomar?

11 maj 2020
Hej, jag går på gymnasieskolan på programmet barn och fritid. Jag har alltid velat hjälpa människor på något sätt så att de mår bra, t.ex. som kurator eller psykolog. Jag vill gärna hjälpa ungdomar runt 12-20 års åldern eller iallafall runt gymnasie åldern men jag vet inte varken många yrken inom detta eller hur man utbildar sig till det, kan du hjälpa mig och ge några tips? :)

12 maj 2020

Det finns flera yrken där man jobbar med att hjälpa ungdomar på olika sätt. Vill du bli kurator så ska du gå Socionomprogrammet och då behöver du läsa grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Samma gäller om du vill bli psykolog och gå Psykologprogrammet. Du kan läsa in de kurser du saknar på Komvux efter gymnasiet, om du inte hinner läsa dem under din gymnasietid.

Fler exempel på yrken du kan kolla upp är: ämneslärare, skolsjuksköterska, studie-och yrkesvägledare, familjebehandlare, behandlingspedagog, fältarbetare mm. Du kan även få fler tips här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-socialt-arbete-10989.