Vad krävs för att bli optiker?

07 maj 2020
Hej!
Jag går första året i gymnasiet Natur och jag ska söka till omval för att programmet tär svårt för mig (Fysik och kemi). Jag vill bli optiker men jag tycker inte om fysik eller kemi så jag undrar om det går att man bli optiker utan fysik och kemi.
Tack!

08 maj 2020

Vad roligt att du vill bli optiker! I den särskilda behörigheten till Optikerprogrammet på Karolinska institutet står det: Naturkunskap 2, (kan styrkas med Biologi 1, Fysik 1a / Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1), Matematik 2a / 2b / 2c. Kolla gärna vad som står i behörighetskraven för den högskola/universitet som du vill läsa på.

Så länge du läser kurserna för behörighet spelar det ingen roll vilket program du går. Prata med din studie-och yrkesvägledare om ditt byte så får du hjälp att tänka igenom saken.