Hur många gymnasieskolor kan jag söka till?

06 maj 2020
Hejsan,

Jag undrar hur många skolor man får söka till och om ens studie-och yrkesvägledare kommer att läsa eller skiva under ens gymnasieansökning.

07 maj 2020

Du kan söka till så många du vill! När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare.

Din Studie-och yrkesvägledare kommer att ta hand om din gymnasieansökan (men kommer inte att ha synpunkter på dina val, om det inte är något som du behöver veta för din egen skull, till exempel om du inte är behörig till de val du har gjort och behöver lägga till fler).

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV