Påverkar utökade kurser betygssnittet?

06 maj 2020
Hej!

Jag har inte gjort klart min gymnasieutbildning och är några år sen, men håller på att avsluta den nu via komvux. Jag undrar och har en fråga, om jag läser mer än 2500 poäng, kommer dessa uttökade kurser räknas med i mitt betyg? Jag har lagt till webbutveckling nu som jag tänkte att jag bara skulle surfa igenom för kul och inte lägga ner allt för mycket energi på den eftersom jag läser andra kurser samtidigt. Kommer detta skada mitt sluttebetyg trots att jag får bra betyg i alla andra kurser? Blir jag tvungen att komplettera webbuteckling senare för att jag inte kommer få A nu?

Tack på förhand!

06 maj 2020

Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Om du däremot vill söka till en utbildning där webbutveckling ingår i behörigheten eller det är en kurs man kan få meritpoäng på så kommer det att påverka.