Vad krävs för att bli veterinär?

03 maj 2020
Hej! Om man går en gymnasielinje som är halva naturkunskap och halva djursjukvård, vad behöver man då läsa till för ämnen ifall man vill läsa vidare till veterinär?

Vet att man behöver lägga till naturämnen såsom fysik, biologi och kemi, men hörde att man kunde byta ut dessa på djurkurserna (t.ex djurhållning). Stämmer detta?
Vilka kurser krävs det att man läser till och hur lång tid tar detta? Tacksam för hjälp!

04 maj 2020

Om du vill bli veterinär så är det bara Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning som ger den behörigheten. För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man nämligen grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Går du ett annat program kan du läsa in de kurser du saknar efter gymnasiet innan du söker till Veterinärprogrammet.