Sök utbildning 👉

Hur fungerar omvalet till gymnasiet?

29 apr 2020
Hej, Jag blev antagen på en skola men jag gjorde omval och tog bort den skola jag var antagen på. Nu står det att jag inte är antagen på något av mina val. Vad ska jag göra och vad kommer hända.

30 apr 2020

Den preliminära antagningen garanterar dig inte en plats på valt gymnasieprogram. Så du kan inte göra en ny ansökan och samtidigt ha kvar platsen du blev antagen på preliminärt. När det blir dags för den slutgiltiga antagningen till gymnasiet kommer antagningen baseras på grundval av slutbetyget från årskurs nio. Så de är den ansökan du gjort nu som är den "riktiga" ansökan och i juli kommer det riktiga antagningsbeskedet.

Om du har missförstått antagningsprocessen och gjort en ändring i din ansökan som blivit fel kan du ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare i skolan och be om hjälp med det.