Ska jag gå om gymnasiet eller inte?

28 apr 2020
Hej!
Jag är en elev på naturvetenskapsprogrammet som är i stort behov av vägledning. Jag står inför två jobbiga beslut som jag inte vet hur jag ska fatta. Jag går i årskurs 1 och läser just nu inte lika många ämnen som de övriga i min klass. Anledningen till detta är att jag var sjukskriven halva höstterminen. Jag var inte med i uppstarten av gymnasiet, vilket gjorde att jag inte fick en bra chans att lära känna alla. Dessutom hamnade jag efter mycket, jag läste ingenting under tiden jag var sjukskriven. Jag hade ett möte med rektorn där vi pratade om hur jag skulle lägga upp mina studier, om det var möjligt att jag kunde gå i klassen. Vi kom fram till att jag kunde läsa några kurser, men sedan gå om och börja om på nytt igen till hösten. Nu har jag läst mer än en halv termin på bara mina utvalda kurser, men det känns fruktansvärt jobbigt att jag ska gå om. Jag siktar på höga betyg, så det kanske skulle vara bra för mig, men samtidigt känns det jättejobbigt att gå om. Av alla prov som jag har gjort har jag fått godkänt och till och med A, så nu undrar jag om det finns andra alternativ att fundera på? Eftersom jag vill ha höga betyg, nöjer jag mig inte med de betyg som jag fått på några av proven, men kan man i mitt fall få möjlighet att läsa upp dem utan att behöva gå om?
Nu med coronatider också, känns det som att det inte finns mycket att göra, men är det ens möjligt att lösa det på något annat sätt så att min situation blir så bra som möjligt? Att jag slipper ha alla dessa onda klumpar i magen hela tiden? Jag hatar att fatta egna beslut...

28 apr 2020

Jag förstår att det känns jobbigt! Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig utan det är din skola du måste prata med. Ha ett nytt samtal med rektorn där ni går i genom hur det har gått och diskutera ifall det skulle finnas en chans att du kommer ikapp och kan fortsätta.

Det går att skriva prövningar för att höja sina betyg, men om det är godkända måste man betala för det. Prata med rektorn om den möjligheten. Om du har ambitionen att få höga betyg så är kanske det bästa alternativet att gå om. Ibland måste man välja mellan två alternativ, i det här fallet kanske du måste välja mellan att gå om eller höga betyg. Du kan fundera på vad som är viktigast för dig om du måste välja.

Men ni kan diskutera ifall det skulle finnas ett alternativ att gå vidare också. Men som sagt måste du diskutera med din skola så ta kontakt med rektorn så fort som möjligt så slipper du tänka på det mer.