👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Behörighet efter gymnasieutbildning

04 jul 2011
Hejsan, jag har en fråga angående om gymnasiet.

Saken är den att jag har tagit studenten men jag ångrar mitt programval i djupet av mitt hjärta. Jag valde bygg pga att jag var skollat samt att gymnasiet sade en massa gott om programmet fast det egentligen inte var så. Jag gick ut byggnads och jag skäms djupt över mina betyg, alla teoretiska såsom matte, engelska och svenska klarade jag mig bra i, men alla bygg kurser har sänkt mitt meritvärde till botten. Jag har en dröm om att bli fastighetsmäklare och jag vet att om jag fick göra om allt så skulle jag ha mycket bättre betyg. så min fråga lyder:

Finns det egentligen någon möjöighet att läsa in kurser och behålla min plats i Urval 1 då meritvärdet är lägre där, eller måste jag komplettera på komvux och hamna i 2:an. Jag uppfyller kraven för mäklarprogrammet med mitt slutbetyg från byggnads men meritvärdet räcker inte ens nästan till.

Hej Hampus!

Du kan tyvärr inte påverka dina meritpoäng men du kan fortfarande söka programmet. Du kanske har chans att komma in på en reservplats. Annars är det komvux eller någon folkhögskola som du kan läsa upp betygen på.

Lycka till och ge inte upp!

Med vänliga hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se