Hur får jag behörighet till YH?

25 apr 2020
Hej jag undrar vilka kurser jag behöver läsa för komplettera mina betyg och få examen och söka till yh utbildning, och vart jag kam söka till komvux eller kurser för att få det gjort?

27 apr 2020

För att kunna söka en YH-utbildning måste du ha så kallad grundläggande behörighet för Yrkeshögskolestudier. Det har du om du har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning. Utöver det kan skolan kräva ytterligare förkunskaper för en utbildning, så kallad särskild behörighet.

Så det bästa är att du kollar lite på YH-utbildningar och funderar på vilka som är intressanta för dig. Det kan du exempelvis göra på Studentum.se. När du vet vad som är behörigheten till de utbildningar du är intresserad av kan du ta kontakt med Komvux/vuxenutbildningen i den kommun du är skriven i. De hjälper dig att göra en studieplan som leder till ditt mål.