👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur räknas modersmål i gymnasiebetyget?

24 apr 2020
Hej, läser nu natur sista året och har sökt till universitet nu också. Jag har läst två modersmålskurser där jag fått högsta betyg på, kan man på något sätt räkna med dessa i mitt meritvärde, eller byta ut de sämre betygen jag fått på mina kurser jag läst som individuellt val?

25 apr 2020

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon meritpoäng. Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Man kan också läsa modersmål som individuellt val och då ingår det i meritvärdet (men ger inte meritpoäng). Har du läst modersmål som utökade kurser kommer de inte att räknas med i betygen alls. Jag vet inte inom vad du har läst modersmål som så kolla med din skola hur det kommer att räknas för dig.