Hur funkar gymnasiet med en individuell studieplan?

21 apr 2020
Hej, jag frågar åt en vän. Min vän bestämde sig i 2:an att köra på en långsammare takt med sina studier, när hon började i 3:an så tog hon ett studieuppehåll pga olika anledningar men hon och skolan kom överens om att hon kunde praktisera på valfritt ställe och få studiemedel samtidigt. Hon ska börja 3:an i augusti igen och kommer antagligen gå i 1,5 år eftersom att hon måste plugga upp några ämnen i 2:an också. Min fråga är: Hur funkar det om man måste plugga upp några ämnen i 2:an samt plugga ämnen från 3:an också, och kommer hon få gå ut studenten nästa år med de blivande 3:orna eller inte? Tacksam för svar.

21 apr 2020

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga då det verkar som din kompis fått en egen individuell studieplan. Hon måste prata med skolans rektor om hon vill får reda på hur det kommer att fungera för henne. Det finns inget allmänt svar som jag kan ge dig.

Vänligen/ Petra,SYV