👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli civilingenjör?

17 apr 2020
Hej
Jag undrar vilket program är bäst om man vill bli ingenjör. Jag har tänkt på (Teknik), jag undrar hur lång är utbildningen om man vill bli Ingenjör t.ex civilingenjör. Jag undrar även om hur den linjen är hur teknik alltså för älskar alla saker i programmet men det ända som kommer bli en utmaning är matten. För älskar all fysisk, kemi, teknik.

19 apr 2020

Vad roligt att du vill läsa till civilingenjör! Du bör då välja Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning eller Teknikprogrammet med teknikinriktning om du inte vill behöva lägga till några kurser. Det funkar lika bra med vilket som helst av programmen, de förbereder båda bra för fortsatta studier som civilingenjör men eftersom teknik har inriktningen mot vidare teknikstudier är det möjligt att du tycker att det programmet passar dig bättre.

Titta på vilka kurser som ingår (genom att klicka på länkarna) och fundera på vilka kurser du tror kommer passa dig bäst. Vill du veta mer om programmen kan du kontakta de skolor du kan tänka dig att gå på och ställa frågor. Du kan också gå på öppet hus eller prata med elever på programmet.

Utbildningen till civilingenjör omfattar 5 års studier.

Vänligen/ Petra,SYV