Sök utbildning 👉

Hur får man behörighet i svenska till universitetet?

11 apr 2020
hej jag har en fråga att om man är 18 år och har klarat sina gymnasiet i italien och kom till sverige efter han har lär sig svenska hur ska han forsätta? får han fortsätta universitet efter han har lärt sig bra svenska eller måste han klara 3år till i svenska gymnasiet igen?

13 apr 2020

Om man har gått gymnasiet utomlands så ska man få sina gymnasiebetyg omräknade och bedömda till det svenska systemet. Det gör man hos UHR här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/.

Om du har en fullständig gymnasieexamen redan behöver du inte gå gymnasiet igen. Men du behöver läsa kurser i svenska på gymnasienivå för att få behörighet till högskolestudier (svenska 1, 2 och 3). Det kan du göra på Komvux/vuxenutbildningen i den kommun du är skriven i.