Kan jag få dispens för betyg i engelska när jag söker gymnasium?

09 apr 2020
Hej!
Jag har sökt gymnasiet och har inte godkänd i Engelska. Jag har inte studerat Engelska hela mitt liv, när jag kom till Sverige lära mig Engelska. Jag undrar om, jag kan komma in på gymnasiet om jag inte har godkänd i Engelska? Eller är det kört?

09 apr 2020

Normalt så krävs godkänt i engelska för att vara behörig till gymnasiet. Men det finns ett undantag för behörighet där eleven INTE har minst betyg E i Engelska. För att undantag ska gälla ska eleven inte ha haft möjlighet att delta i undervisningen i engelska under en betydande del av sin grundskoletid. Så därför så kan du få undantag från kravet på Engelska om detta gäller dig. Här kan du läsa mer om gymnasiebehörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Gå gärna till din Studie- och yrkesvägledare (SYV) i din skola så ni kan se att du får behörighet, hen kan berätta mer om hur du ska göra för att få undantag från Engelska.