Vad är skillnaden på tekniskt och naturvetenskapligt basår?

05 apr 2020
Hejsan!

Jag pluggade samhäll på gymnasiet och funderar nu på att antagligen läsa till läkare eller någon typ av ingenjör. För att göra det behöver jag ju dock först läsa ett tekniskt basår, men jag fick nu reda på att det finns både något som kallas tekniskt basår och naturvetenskapligt basår. Vad är skillnaden på dessa? Jag har förstått att på ena läser man teknik och på andra biologi, men kan man bara sökare till ex. läkare om man läst det ena eller hur funkar det? Vad ger de två olika åren för behörighet?

06 apr 2020

Vad som ingår i ett basår kan variera en aning mellan olika universitet och högskolor men efter ett tekniska basår har du behörigheten som krävs för att söka tekniska program som till exempel civilingenjör, högskoleingenjör och ingenjör.

Det naturvetenskapliga basåret skiljer sig från det tekniska på det sättet att det innehåller biologikurser. Det naturvetenskapliga basåret passar dig som vill läsa vidare på akademiska program inom exempelvis astronomi, biofysik, biologi, medicin osv.