Vad motsvarar mina utländska gymnasiebetyg i Sverige?

26 mar 2020
Hej !

Jag har varit i Sverige i 1,5 år och läser svenska och engelska för att få behörighet till läkarprogrammet i Sverige. Det jag undrar över är att naturvetenskap programmet i mitt hemland består av färre ämne än de i Sverige. Vi har till exempel inte historia , idrott eller samhälle i NV programmet. Kan jag ändå söka till läkarprogrammet med min 9 ämne (Matematik , kemi , Fysik etc) från mitt NV program i irak + Svenska i Sverige och räknas som behörig ändå?

Mvh
Mohammed

27 mar 2020

Du måste kolla med UHR vad din gymnasieexamen motsvarar här i Sverige. Det kan du göra här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/. När du har fått en bedömning kan du planera dina studier tillsammans med en studie-och yrkesvägledare på Komvux.