Sök utbildning 👉

Spelar betyg i specifika ämnen någon roll när man söker gymnasium?

26 mar 2020
Hej!
Jag har en fråga ang, gymnasieantagningen.
När ett gymnasium kollar om en elev har tillräckligt mycket i merit för att få komma in, kollar de även vissa specifika ämnen?
Till exempel för jag vill gärna komma in på ett naturbruksgymnasium, men jag har inte jätte bra betyg i NO ämnena. Har jag fortfarande lika stor chans att komma in som en person med lika mycket merit som mig fast som är bättre i NO ämnena?

27 mar 2020

Nej, man kollar generellt inte specifika ämnen, man söker och kommer in på sitt snittbetyg. Men man måste uppfylla behörigheten för det program man vill gå (till exempel måste man alltid ha godkänt i matte, engelska och svenska). Du kan läsa om behörigheten här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

I vissa fall kan det vara så att antagningen kollar på betygen i specifika ämnen. Det kan vara i de fall där man måste skilja sökande med samma meritpoäng från varandra. Då händer det att det avgörs på betyget i specifika ämnen.

Vänligen/ Petra,SYV