Hur många betyg krävs för att komma in till gymnasiet?

25 mar 2020
Jag går på språkintroduktion.Hur många betyg krävs för att komma in till gymnasiet?

25 mar 2020

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Sedan finns det lite olika krav på vilka ämnen som ska vara godkända beroende på vilket högskoleförberedande program du vill gå. Du kan se vilka här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan så att du vet hur du ligger till och vad du behöver göra för att komma in där du vill.