Sök utbildning 👉

Hur kan jag få meritpoäng i gymnasiet?

22 mar 2020
Har en fråga kring språkvalet till gymnasiet. Jag har läst spanska under högstadiet men jag är extremt uttråkat och har egentligen ingen intresse av det. Där emot är jag genuint intresserad och vill lära mig Tyska, inte bara för skolan. Men som jag förstått det kan det ge mig ett sämre meritpoäng vilket kan göra så att jag inte kommer in på den utbildning jag vill komma in på. Så min fråga är helt enkelt om ett lite sämre meritpoäng kommer förstöra mina chanser att komma in på rätt utbildning och om det är värt att välja med hjärnan istället för hjärtat vid detta tillfälle. Sen undrar jag om man skulle kunna öka sitt meritpoäng på ett annat sätt än just moderna språk, nån extra kurs i något annat ämne eller liknande?
Tack i förhand :)

23 mar 2020

Det finns andra sätt att få meritpoäng som kanske är bättre för dig. Sedan ska man tänka på att betygen kanske påverkar mer än vad meritpoängen gör och om du är motiverad att lära dig det språk du läser blir kanske betyget bättre och kan på så sätt vara bättre än meritpoängen. Du kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - för de flesta utbildningar. Prata gärna med din studie-och yrkesvägledare i skolan innan du väljer vilka kurser du ska läsa för meritpoäng.