Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli skådespelare?

19 mar 2020
Hej!
Jag har en dröm att bli filmskådespelare. Går i teater och har gjort i många år och är därmed enfaren när det gäller skådespeleri. Men det är just FILMskådespelare jag har som dröm (alltså inte teater). Jag undrar om det finns några gymnasium som skulle kunna ta mig vidare mot min dröm. Skolan bör ligga i Västa Götaland.
Jag vet inte än om jag skulle ha möjlighet att gå på en skola som förbereder sådant här och just därför så vill man ju kika runt lite och se vad för möjligheter som finns! ;)
Tacksam för svar

20 mar 2020

Vad roligt att du vill bli filmskådespelare! För att arbeta som skådespelare efter gymnasiet krävs i regel en skådespelarutbildning från högskola vilket finns att plugga på flera olika orter i landet. För att börja studera vid skådespelarprogrammet på högskola behöver du ha grundläggande behörighet samt behöver du bli godkänd genom ett antagningsprov som kommer analysera din talang och förmåga. Du kan även studera till skådespelare på folkhögskolor.

Estetiska programmet med inriktning mot Teater är förberedande inför skådespelaryrket (även om det är just film du vill jobba med). Om du väljer det gymnasieprogrammet får du tid att förbereda dig inför kommande auditions. Vissa skolor som har Estetiska programmet använder sig av inträdesprov när du söker in till utbildningen så den finns en möjlighet att det kan vara som en audition när du söker till programmet. Men det kan variera mycket mellan skolor hur inträdesprovet isåfall ser ut så kontakta de skolor du är intressera av om du undrar över det.

Här kan du se vilka skolor som har programmet i Västra Götaland: https://www.gymnasium.se/sok/estetiska-programmet-teater-vastra-gotalands-lan/a92-c447-d87137.